Plannen... plannen.. plannen........... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Plannen... plannen.. plannen........... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Plannen... plannen.. plannen...........

Door: Wim V.

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2014 | Kenia, Kisumu

Plannen hadden wij nog zat.. Bezoek aan de boeren in Uyoma, een bruiloft a.s. zaterdag waar ik gevraagd ben om te fotograferen, een bezoek aan een weeshuis in Eldoret waar ik net voor we vertrokken een artikel over kreeg dat ging over een Limburger die er een melkveebedrijf runt eigendom en ten gunste van het weeshuis........ maar het is nu plotsklaps voorbij.... Mijn schoonmoeder is afgelopen nacht overleden, An had me maandag al gebeld dat ze stervende was en nu voel ik dat ik naar huis moet, ik moet erbij zijn, bij mijn vrouw en haar familie.
Kenia voelde als met beide voeten terug op aarde te komen, de armoede is overal om je heen en als je rondloopt op de school hiernaast (van "Utamaduni Kajulu Center" waar ook kinderen van de stichting "Kadowinja" waar ik nauwe banden mee heb) bent en ziet hoe ijverig deze vrolijke en dankbare kinderen hun best doen en werken aan een betere toekomst voelt het bericht van schoonmoeders overlijden als het weer met beide benen terug komen op de Meijelse aarde met nog steeds met de Keniaanse rood bruine aarde onder de voeten.
Deze reis is dan ook weer zeer bijzonder en past in de reeks mooie reizen met met minder plezierige gebeurtenissen thuis, het lijkt alsof er een vloek rust op mijn reizen, elke keer overlijden mensen uit mijn nauwe kennissenkring, zoals die van het overlijden van mijn beste vriend Peter toen ik een aantal jaren terug in Nieuw Zeeland was.

Er zit echter nog een heel vervelende kant aan de gebeurtenissen nu. Ik ben hier op bescheiden schaal actief voor de stichting Kadowinja. Ik doe fotowerk voor hun site en een beetje advieswerk voor een clubje boeren die bezig zijn met waterconservering. Dit betekend dat ik 1 dag heb uitgetrokken voor overleg met hen.De insteek is dat ze het zelf uitvoeren en dat ik zou gaan kijken naar het bescheiden proefje met aanleg van een klein spaarbekken op een van de boerderijtjes. Het betreft hier een iets lager gelegen bedrijf dat overvloedig regenwater op is gaan vangen in de regentijd na overleg met hen vorig jaar. De hoger gelegen boerderijen zullen water moeten gaan krijgen uit de aan te leggen waterbekkens van de lager gelegen boerderijen en daar is samenwerking voor nodig. En het enige wat mijn werk inhoud is het mede organiseren van deze samenwerking.
Het vervelende is dat de reisverzekering die ik belde en waarvan de dienstdoende dame zo vriendelijk was om mij meteen haar medeleven te betonen vervolgens, omdat ik per ongeluk het woord ontwikkelingswerk liet vallen zei dat ik daar een aanvullende verzekering voor nodig had. Uitleg over hoe bescheiden dat het ontwikkelingswerk wat ik doe is en dat dit maar een dag in beslag neemt mocht niet baten, de meelevende dame had het woord nu eenmaal gehoord en dat was toch bepalend. Mijn geluk is dat mijn geest wat flexibeler is geworden na alle gebeurtenissen in Kenia, maar dit slaat werkelijk alles, Kenianen die er ook wat van kunnen, kunnen het hier helemaal niet aan tippen. Nu een dag en veel ergenis later ben ik er nog steeds niet uit, het mij beloofde sms'je en of e-mail is er nog steeds niet en om idioot hoge reiskosten te voorkomen moet ik wel wachten. Omdat ik al het vertrouwen in de verzekering... verzekering van wat? Van onzekerheid of wat? Waar staan deze ...organisaties eigenlijk voor? Vul zelf de 3 ontbrekende letters maar in, ik ben er nog net iets te beschaafd voor!!!!!!!! An die nu eigenlijk wel wat anders aan haar hoofd heeft is er zich ook al mee aan het bemoeien, de uitvaart van haar moeder moet tenslotte ook geregeld worden en daar hoor ik toch wel bij te zijn.
Hoe dan ook krijgt deze reisverzekeringsorganisatie nog wel een vriendelijke brief voor het door hen getoonde "oprechte" medeleven.

Voor mij zit er weinig anders op dan af te wachten en ik probeer er nog wat van te maken en blijf ik genieten van de vriendelijke kinderen en mensen die je blijven groeten.. How are you sir? I'm fine, and how are you? I'm fine thank you sir. zolang als ik hier ben, al zijn mijn gedachten thuis bij mijn vrouw en haar famile.

Met vriendelijke en oprechte groet,

Wim.

  • 12 Februari 2014 - 09:42

    Anny Jacobs:

    Hoi Wim.ten eerste gecondoleerd met het overlijden van schoonmoeder.Heel veel sterkte gewenst ook namens Theu.Wat vervelend dat de reisverzekering zo moeilijk gaat doen.Ik hoop dat er snel wat geregeld kan worden zodat je naar huis kunt.Dat je thuis bij An,Fons en de rest van de familie kunt zijn om jullie voor te bereiden op het afscheid van Nel. Groet Anny.

  • 12 Februari 2014 - 13:51

    Fien Leenders:

    Ha Wim,

    Heel veel sterkte gewenst met het overlijden van je schoonmoeder.
    En nu maar hopen dat die mensen van die reisverzekering nog een beetje fatsoen in hun lijf hebben.

    Voorspoedige terugreis en tot gauw.

    Groetjes, Wim en Fien

  • 13 Februari 2014 - 15:07

    Marga Nies:

    Hallo Wim,

    Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder. Hopelijk wordt je terugreis zo snel mogelijk en naar wens geregeld.
    Heel veel sterkte voor nu en de komende tijd gewenst ook voor An, Fons en de rest van de familie.

    Er is een schakel die de dood niet kan verbreken
    Liefde en herinnering leven altijd voort.

    Voorspoedige terugreis.

    Bert, Marga, Erik, Karla en Erik

    Ook gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst namens Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 41261

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 13 Februari 2013

Kenia, vakantie en "ontwikkelingshulp.

06 Januari 2012 - 15 Februari 2012

3e maal..... New Zealand

14 November 2009 - 05 December 2009

Mijn eerste reis

14 November 2009 - 05 December 2009

India Goa en omstreken 2009

Landen bezocht: