Back in Kenya........ - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Back in Kenya........ - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Back in Kenya........

Door: Wim Verdonschot

03 Februari 2014 | Nederland, Meijel

Hallo allemaal,

In Nairobi stond Kadogo ons op te wachten om samen met ons direct door te reizen naar Kisumu, deze keer met het vliegtuig zodat ons een dollemansrit met de bus bespaard is gebleven. Kisumu airport is vrij nieuw en ziet er mooi uit maar zodra je van het vliegveld af bent kom je op een stoffige drukke zandweg vol gaten waar de taxichauffeur die ons ven Nairobi stond Kadogo ons op te wachten om samen met ons direct door te reizen naar Kisumu, deze keer met het vliegtuig zodat ons een dollemansrit met de bus bespaard is gebleven. Kisumu airport is vrij nieuw en ziet er mooi uit maar zodra je van het vliegveld af bent kom je op een stoffige drukke zandweg vol gaten waar de taxichauffeur die ons vervoerd kundig tussendoor slalomt. rvoerd kundig tussendoor slalomt.
"Thuis" aangekomen rusten we wat uit, ik viel in slaap en had voor mij normale ervaringen, niet weten waar je bent bij het wakker worden, het vreemde gevoel van de warmte die inmiddels doordringt in je botten etc.
Meteen de eerste dag krijgen we al bezoek van iemand afkomsig uit Uyoma, familie van Anthony zijn familie uit Asembo waar we vorig jaar zijn geweest. Ik word dus meteen al wakker geschut en weet wat een van de doelen van deze reis is, boeren helpen bij het realiseren van problemen waarbij men mijn kennis kan gebruiken. Het gesprek veloopt in een goede sfeer en hij geeft ons heel wat tips voor onze vrijetijds besteding waarvan we er vast een aantal uit gaan voeren.

Het is heerlijk om terug te zijn in Kajulu. De ontvangst was warm, letterlijk en figuurlijk. Inmiddels zijn we een beetje gewend aan de temperatuur, tussen 11.00 en 16.00uur is het heet met temperaturen die ze hier ook niet echt gewend zijn tot zo'n 40 graden maar de rest van de dag gaat het, s'morgens en s'avonds is het heerlijk om buiten te zijn. De eerste dag speelde steeds een nummer van Sharon Robinson door mijn hoofd, nl. Summertime. Zij zingt: Summertime when will you come.... i want a put my light things on.. i want a put my winterlife away... summertime i need a sunny day........ en ik bedenk dat ik niet kon wachten en de zomertijd maar zelf op heb gezocht.

De volgende dag voelt de weersomslag van het koude Nederland naar het warme Kenia al goed, de seniorenkwalen, die ik vooral voel als het thuis waterkoud word zijn verdwenen, we rusten uit van de vermoeiende reis en ontmoeten al vele oude bekenden en treffen voorbereidingen voor het 5 jarig bestaanfeest van de stichting " Kadowinja" op zondag waar alle kinderen met familie zijn uitgenodigd.
Gisteren, zondag was het dus zover. Tijd voor het feest, het begon met wat toespraken en natuurlijk werden wij weer speciaal welkom geheten. Er was eten, er werden rugzakken, balpennen en andere kleinigheden aan de kinderen uitgedeeld. De sfeer was gezellig en de middag snel om.

Vanmorgen zijn we weer bij de school geweest waar de kinderen begonnen met gezang, Kadogo spreekt ze toe en ook ik word gevraagd om een woordje tot ze te spreken. Vervolgens overleggen we met Mike Kadogo's broer die hier een schooltje heeft over hoe het geld voor een betere en gevarieerdeere voeding zal worden besteed. Komende week zullen we in gezamelijk overleg tot concrete plannen komen. Verder hebben we plannen om een auto te huren en langs de zuidkant van Lake Victoria te reizen om vervolgens met een veerboot over te steken naar een eiland waar ik nu even de naam niet van weet en vervolgens de oversteek te maken naar Uyoma en alwaar we de boeren en Kadogo haar familie gaan bezoeken.
Plannen zat en we zien wel hoe het gaat......... This is Africa you know!

Houdoe,

Wim.

• 03 Februari 2014 - 17:21

Elly Hagens:

Nou Wim dit voelt voor jou als thuiskomen denk ik zo.
    Al je kennis over landbouw kan je hier overdragen,en geniet maar van het warme weer.Dat is goed voor de stramme knieen en botten.
    Zal weer een geweldige ervaring reis.
    Heel leuk om al jouw belevenissen te lezen,
    Groeten uit Nistelrode

• 03 Februari 2014 - 19:01

Margot:

Verhalen als vanouds. Geniet ervan

• 03 Februari 2014 - 21:16

Anny Jacobs:

Goed om te horen dat je weer heel erg welkom bent.We wensen je een heel mooie tijd in Kenia en geniet ervan.Theu en Anny.