Laatste dag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Laatste dag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Laatste dag

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2013 | Kenia, Nairobi

Gisteren zijn we terug gegaan naar Nairobi met de bus. De maatschappij heet de Gardian Angel......... een engel heb je wel nodig op deze busreis. Dachten we op de heenweg naar Kisumu een wilde wegpiraat als chauffeur te hebben, nu hadden we iemand die er nog een schepje bovenop deed. Het comfort in deze bus was zeer goed en het landschap was geweldig, we zagen zeebra's in de schaduw rustend onder een boom, antilopen grazend op de steppes, apen zittend langs de weg. Boeren op het land bezig met zaaien, handmatig verwijderen van onkruid en hun kuddes hoedend op de steppen. Verspreid liggende dorpen passeerden wij met overal markten en ook onderweg stonden overal mensen hun waar te verkopen, op een warme dag en een helder blauwe hemel met stapel wolken.
Rijdend door de steppen en de Riftvallei is er weinig aan de hand al rijdt de chauffeur hard door en haald hij in waardoor tegenliggers vaak in de remmen moeten, het is hier het recht van de sterkste en iedereen weet dit en houdt hier rekening mee. De grote bus is voorzien van een motor met enorm veel paardekrachten, dit merken we als we aan het eindvan de Riftvallei bergop naar het hoger gelegen Nairobi rijden op deze gevaarlijke weg met flinke stijginge haalt hij werkelijk alles en iedereen in snijdt anderen de weg, dalende vrachtauto's moeten zelfs in de remmen op deze weg langs vervaarlijke afgronden zonder vangrail. Op de helling staat ook een busje met kokende motor in een bocht stil op de weg en is maar net te passeren, Toch ben ik niet angstig, misschien tegen beter weten in en geniet nog van het prachtige zicht op de vallei, als we boven zijn komen we op een 4 baans weg en ook hier gaat het weer volgas naar Nairobi vol gas door door door dorpen waar mensen met gevaar voor eigen leven oversteken, er staat zelfs een ezelkar met lekke band op de weg.... de engel was met ons en we kwamen veilig aan in Nairobi. In Nairobi zat het verkeer pot en pot vast, het duurde ruim een uur om bij ons hotel te komen en de laatste honderd meter meer dan een kwartier, maar o.k. we hadden het gered. S.avondes klommen we nog op het platte dak van het hotel en genoten van het uitzicht van Nairobi bij nacht.
Vandaag hangen we nog wat rond in Nairobi, we zullen Kadogo haar jongste zus nog ontmoeten en ik ga kijken of ik nog wat meer mooie kunst uit Kenia kan vinden en vanavond om 23.30u vliegen we terug naar huis met ons hoofd boordevol mooie herinneringen.
Als ik thuis ben zal ik nog een laatste bericht toevoegen, een verhaal heb ik nog niet af kunnen maken, dit hoort erbij want de ervaringen opgedaan bij bij die wandeling zeggen heel veel over Afrika en vertellen alles over hoe ik Afrika heb ervaren.

Iedereen die mij heeft gevolgd tijdens deze reis bedank ik voor de interesse, en ik nodig dan ook iedereen uit voor de fotolezing aangevuld met filmpjes die ik komend najaar over deze reis zal geven bij het IVN Meijel. Wil je persoonlijk reageren op mijn reisverslagen of mijn reis stuur dan een mail naar: wimverdonschot@gmail.com

Ook is er een idee ontstaan om een foto expositie van deze reis te maken van deze reis, o.a. om de stichting Kadowinja te promoten, waarvan ik gezien heb dat die effectief werk levert, vooral op het gebied van onderwijs en kort bij de mensen staat zonder verspilling van geld en een goede controle heft op het bestede geld, de kinderen moeten presteren anders krijgen ze geen geld.
De boeren in Uyoma die problemen hebben met water in droge perioden hebben we aan het werk gezet om samen naar oplossingen te zoeken hoe deze op te lossen en hoe wij vanuit Nederland zullen zoeken naar fondsen om de problemen op te lossen. Eerst en vooral hebben we hen de opdracht gegeven om zich nog meer te verenigen, ze hebben een actieve groep van ongeveer 10 boeren maar die is te kein om hun problemen op te lossen.

Jambo,

Wim.

P.S. vergeef me schrijffouten e.d., mijn tijd is tekort om die er allemaal uit te halen.

  • 12 Februari 2013 - 21:37

    Elly Hagens:

    Het was heel leuk om dat jambo weer te horen.Ik zou graag jouw reis ook eens gemaakt willen hebben.Een prachtige belevenis,en laat me weten wanneer de lezing voor het IVN is.Indien mogelijk willen wij daar graag bij zijn.We zullen ongetwijfeld mooie foto's op Woophy gaan zien.Veilige terugreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 41274

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 13 Februari 2013

Kenia, vakantie en "ontwikkelingshulp.

06 Januari 2012 - 15 Februari 2012

3e maal..... New Zealand

14 November 2009 - 05 December 2009

Mijn eerste reis

14 November 2009 - 05 December 2009

India Goa en omstreken 2009

Landen bezocht: