Kenia........ land vol verrassingen. - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Kenia........ land vol verrassingen. - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Kenia........ land vol verrassingen.

Door: Wim.

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2013 | Nederland, Meijel

Hallo beste mensen,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties. Ja ik ben inderdaad in mijn nopjes in dit ongelofelijke en mooie land waar ons elke dag weer speciale dingen dingen overkomen, zoals laatst toen we bij een sterfgeval uitkwamen in een plaatselijk gehucht en ik werd uitgenodigd om de hele ceremonie die de volgende dag plaats zou vinden te fotograferen, dit was schitterend om te doen en op deze manier werd ik er nauw bij betrokken. Alles mocht ik fotograferen van de gastvrije familie en ik heb hun beloofd om er een fotoboek van te maken, ik heb er wel bij verteld dat het enige tijd zou duren voor ik dit klaar heb. In Nederland heb ik dit al een paar keer gedaan, het was dan ook mooi om mee te maken hoe een uitvaart hier verloopt
Afgelopen week zijn Hans en ik met John (een jongen waarvan mijn zwager Jan enkele jaren het schoolgeld heeft betaald) en een gids met 2 bemanningsleden op Lake Victoria geweest.
Na enig onderhandelen werden we het eens over de prijs, ik schat ongeveer in wat het mag kosten, dit keer minder dan de helft van het gevraagde bedrag waar we het na enkele minuten op een humoristische manier van zaken doen mee over eens werden.... This is Kenia my friend. Yes and this is what i gone a pay, you know my friend i'm from Holland.
De tocht begon voortvarend en al snel keken we een nijlpaard in zijn ogen, hij kwam 2 keer even boven water en dat was het dan, ik had te weinig tijd om hem te fotograferen. We kregen zeer uitgebreid tekst en uitleg over de natuur en genoten van de diversiteit van de flora en fauna, de hystorie plus de rechten op het water van dit imense Lake dat o.a. grenst aan Tanzania, Oeganda, Egypte is eigenaar van het water dat de Nijl voedt en waar de aangrenzende landen slechts mondjesmaat gebruik van mogen maken. Dit recht dat in de Koloniale tijd door de Engelsen aan Egypte is veleend (verkocht) is nog altijd van toepassing waardoor de bevolking rond het meer zijn landerijen niet met water van het meer kan bevloeien en zodoende veel te lijden heeft van de droogte. De gids zijn aandacht voor ons verwaterde echter zienderogen toen we langzaam ingesloten raakten door de dreivende vegetatie die het ons onmogelijk maakte om op een normale manier de wal weer te bereiken. Een visser ide ook ingesloten raakte roeide onze kant op en na enig overleg besloten ze hoe ze door de vegetatie heen naar de wal zouden varen. Met zijn vieren werkten ze keihard en het zweet dreef van hun zwarte huid, wij voelden ons als ontdekkingsreizigers maar dan anno 2013 met onze dragers cq bemanning. Steeds werden we op ons gemak gesteld al hadden we totaal geen schrik, we waren wel blij dat er geen vrouwen aan boord waren. Zonsondergang bereikten we de wal en dankten de bemanning voor hun inspanningen en keerden over de weg met vele kuilen en gaten achter op en moter en vervolgens in ee matuttie (spelling is mij een ?) terug naar huis. Het gaat te ver om op alle speciale belefenissen in te gaan, anders zit ik hier nog dagen achter deze komputter maar ik verzeker jullie dat de foto's en filmpjes die ik maak jullie versteld zullen doen staan van wat wij allemaal meemaken. Deze week ga ik bekijken welke mogenlijkheden er wel zijn, zoals het slaan van putten, wat overigens zeer kostbaar is omdat dit door steenlagen moet en de diepte is mij nog niet duidelijk maar dit probeer ik te achterhalen. Vervolgens zal Kadogo proberen om hier geld voor in te zamelen.
Jullie begrijpen dat deze reis voor mij een grote uitdaging is en ik ben blij dat ik de kans krijg om deze dankbare mensen te helpen.
Dagelijks worden wij aangeklampt door mensen, meestal straatarm of door onderwijzers die ons smeken om meer geld voor scholing van kinderen. Weeskinderen waarvan de ouders zijn overleden door aids etc. om geld om ze naar school te kunnen laten gaan die anders een uitzichtloos betaan moeten leiden enzovoorst. Ik verbaas mij elke dag over de energie die Kadogo en ook haar broer Mike, zij vrouw en zoon die in Oostenrijk wonen en vanuit daar een stichting runnen opbrengen om iets te doen voor de arme kinderen uit de omgeving waar zij zelf zijn geboren. Ik heb diepe bewondering voor hun werk.

Het allerbeste gewenst vanuit Kisumu.

Houdoe, Wim.

  • 28 Januari 2013 - 13:26

    Fien Leenders:

    Hoi Wim,

    Bedankt voor het delen van je geweldige reiservaringen!
    Wat fijn dat je zoveel mooie contacten krijgt door je hobby fotograferen. En dat je er zulke mooie
    dingen mee doet!
    Ik heb je foto's op Whoopy nog eens bewonderd, ze zijn echt prachtig. Je bent een kunstenaar met je
    toestel!!
    Geniet nog van je verblijf in Kenia en hou ons op de hoogte van je belevenissen!

    Groetjes, Fien

  • 28 Januari 2013 - 14:20

    Margot:

    Hallo Wim,


    Je bent niet alleen een begenadigd fotograaf, maar ook nog eens boeiend schrijver. Ik geniet van je verhalen en zal smullen van je foto's straks.
    Geniet, proef, ruik en kijk.....maar dat is je wel toevertrouwd.

    Hartelijke groet Margot

  • 28 Januari 2013 - 14:34

    Elly Hagens:

    Wat een avonturen Wim.Een hele andere reis dan wij hebben gemaakt.Wij hadden puur safari.Dit had ik ook wel mee willen malen.

  • 28 Januari 2013 - 17:57

    Ger Hendriks:

    Hoi Wim,

    Wat ben je een ontdekkingsreiziger.
    We zijn bij het I.V.N. Al aan het wachten op je fotos en vooral je verhalen.
    Geniet er nog van.

    Groetjes Ger

  • 30 Januari 2013 - 21:37

    Jan Landman:

    Hallo Wim,

    Weer een heel fijn verslag, wat zijn er toch veel feiten die wij In Holland helemaal niet weten, het is absurd om water bij je deur te hebben en het niet mogen gebruiken...heel vreemd in deze eeuw, ;t is niet aan ons dat te veranderen uiteraard....

    Het zou inderdaad heel fijn zijn als je die mensen enigszins kan helpen, al is het maar met bruikbaar advies.

    Maak je geen zorgen, hier in Holland is de sneeuw en ijs al wer we en regent het pijpenstelen zoals gewoonlijk

    Wim, hartelijke groeten, die voorzichtig ! De nijlpaarden zijnn de gevaarlijkste dieren van de wereld !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 41290

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 13 Februari 2013

Kenia, vakantie en "ontwikkelingshulp.

06 Januari 2012 - 15 Februari 2012

3e maal..... New Zealand

14 November 2009 - 05 December 2009

Mijn eerste reis

14 November 2009 - 05 December 2009

India Goa en omstreken 2009

Landen bezocht: