Ruimte, stilte en donkere nachten. - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Ruimte, stilte en donkere nachten. - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Ruimte, stilte en donkere nachten.

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg

05 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Hallo allemaal,
Zolang ik hier nog zit heb ik meer tijd om wat berichten te sturen vandaar er nog maar een.
Om nog even door te gaan op waar ik in het vorige bericht was gebleven.
Vanmorgen was ik weer weilanden uit aan het maaien boven op een van de hoogste heuveltjes van Pebbly Hills met een prachtig uitzicht op het dal en ten westen op de achtergrond ver weg de bergen van Fjordland en in het noorden de bergketen richting Queenstown, ik moest toen denken aan thuis in Meijel (komt dit omdat ik al over de helft van deze trip zit?), waar men ons het weinige uitzicht dat we nog hebben willen ontnemen door een mega kassencomplex omdat het zogenaamd zo goed is voor de economie en men het zo leuk weet in te passen in het landschap et cetera, het kunstlicht wat er altijd is laat staan de assimilatiebelichting waardoor het lijkt of de hele nacht de zon op meerdere plaatsen tegelijk opkomt en verder het altijd aanwezige geluid van het verkeer, en ik zit nu hier met het geweldige uitzicht, de ruimte de stilte en de donkere nachten, met bij heldere nachten een ongeloofelijk heldere adembenemende sterrenhemel. Bijna zou ik zeggen laat die Nederlandse chaos achter je en kom allemaal hier naar toe, echter ik besef dat dit niet realistisch is en dus een rede temeer om er in Nederland met zijn allen er meer aan te doen om wat we nog hebben te behouden en te verbeteren.

De droogte,
Die ene dag regen van laatst heeft niet veel betekend voor de grasgroei,in het dal is het groen en op de voedselarme heuvels dor, de meeste boeren hier zijn al aan de wintervoorraad voor de koeien begonnen, ik zag vandaag dat men op een paar plaatsen al schapen aan het laden was, die gaan veel vroeger dan normaal weg voor de slacht en dan valt het in deze streek nog mee, ik hoorde van Wilma Zeestraten dat richting Queenstown er al vee honger staat te lijden, dit gaat je als boer door merg en been, het is dan wel niet leuk voor je vakantie maar je hoopt dan toch dat het snel gaat regenen.

De creditcard,
Deze kan ik iedereen aanbevelen die een goedkope vakantie wil, je klungelt een beetje in een winkel met betalen en hoppa hij is geblokkeerd en je kunt de boodschappen laten staan, het werkt echt perfekt.

De reacties,
Het is prettig om te lezen dat mijn berichten gelezen worden en er leuke reacties op komen, het moedigt mij aan om door te gaan met schrijven, bovendien werkt het ook als een soort dagboek, het is leuker dan ik van te voren dacht (haaj gedacht). bedankt allemaal en ga door.


De foto's,
Deze keer een foto van een koe in een "ligbad", ze is waarshijnlijk door een koe die wel van een grapje houdt er in geduwd en kon er niet meer uit, we hebben ze net als bij een stuitligging bij het afkalven met de ketting om de kootjes van de achterpoten (om de poten niet te breken) maar wel met de frontlader van de trekker er uit getild, ze had er wel nog wat last van toen ze weg liep, echter met een ketting om je poten opgetild worden met je 600kg is ook niet niks.
Ook een foto van het wegdek waarop je aan de insporing kunt zien welke kant op de melkfabriek van Fonterra ligt (denk wel aan het links rijden hier), dit verkeer vormt hier namelijk het overgrote deel van het zware transport over de binnenwegen in de hele omgeving, je hoeft de weg naar de fabriek dan ook niet te vragen, je rijdt gewoon het spoor na.
Voor onze natuurvriend Nick weer een foto van het werk van een havik, deze keer had hij een jong haasje te pakken wat ik net van te voren nog weg had zien rennen, ik zag dat de havik er mee bezig was en wilde er een foto van gaan maken, toen ik hem naderde met de trekker vloog hij met het slachtoffertje aan zijn klauwen snel weg, ik ging evengoed naar de plaats van het "delict" en fotografeerde nog de kring met haren en in het midden bloedsporen van het arme haasje.
De rest van de foto's zijn hier in de buurt gemaakt ook een van het huis waar Geert woont en ik zolang verblijf, de andere spreken voor zich.

Houdoe,
Wim.

  • 05 Februari 2008 - 18:25

    Chris Vieveen:

    Heeee Wim!
    Wat leuk om van je te horen. Ja die droogte zal je aan het boerenhart gaan. Hebben we hier voorlopig nog geen last van ;-) Morgen ga naar Weids of kas in Voorne. Een BORG-vergadering zat er net niet helemaal in, maar gewoon een bezoekje kon wel, Ellen en Cees Boerman en nog iemand gaan me wat rondrijden en uitleggen. Had jij vast ook wel willen meemaken, maar vanwege ons barre carnavalsweer zul je wel niet zonodig met me hoeven te ruilen.

    Als je terug bent moesten we eens plannen smeden om hun eens allemaal naar de Peel uit te nodigen.

    Nog heel veel vakantieplezier en tot kijk,

    Chris Vieveen

  • 05 Februari 2008 - 20:04

    Jack En Cor:

    Ha Wim
    Wat leuk dat je het goed naar je zin hebt
    Hadden we maar een beetje van het weer van jullie.
    Hier is het naatje pet met veel wind.
    Wanneer begint de reis naar het noorden.
    Ga je ook nog bij ome Harry en de boys en Ome Herm aan Doe ze dan de groeten van ons.
    Hoe gaat het met Geert.We missen hem wel s'morgens bij het ontbijt.HA HA HA
    Wim geen zorgen de trekker is weer veilig terug op de Langstraat.
    Hopelijk bij het volgende bericht betere weersomstandigheden voor jullie als voor ons.
    Geniet er nog van maak nog veel foto's
    en allemaal de groeten

    houdoe

    Jack en Cor




  • 05 Februari 2008 - 20:45

    Marleen:

    Hoi Wim,
    Het is dit jaar de mooiste (lees: droog en warm) zomer die ik me kan herinneren sinds onze aankomst in Nieuw Zeeland in 1990. In Hunua, ten zuiden van Auckland, heeft het precies 2 dagen geregend sinds kerstmis. Het is dan ook kurkdroog. Gelukkig hebben we maar weinig schapen in de wei dit jaar, dus we redden het wel. De prijzen liggen erg laag op het moment.
    Onze schapen zijn het product van de school dag "calfclub day", waar kinderen hun eigen lammeren met de fles groot hebben gebracht. De tamme lammeren moeten dan een aantal taken doen; komen als het kind ze roept, aan de lijn een parcourts lopen zonder al te vervelend te doen, en goed in het vlees / wol zitten. De kinderen krijgen linten en bekers, naar gelang het lam aan de verwachtingen voldoet.
    Deze zomer hebben we de rivier verkent tegenover ons huis. Lekker zwemmen als het warm is. We zijn ook tijdens de vakantie naar "ons" strand geweest, heerlijk ontspannen met een boek en de voeten in het water, terwijl de kinderen als een zwerm bijen de zee en het land onveilig maken. En veel vis (gerookt, gebakken, rauw), kreeft, zee egel, paua (schelp is blauw parelmoer, van de oorbellen, met zwart vlees), en mosselen gegeten. Allemaal rechtstreeks uit de zee, want het is wat te ver om naar de winkel te gaan.
    Wim, we hopen dat je hier nog aankomt voor de afreis. Je kunt van ons uit gemakkelijk naar het vliegtuig, als dat handig is.
    Tot gauw!

  • 06 Februari 2008 - 00:04

    An:

    Het is midden in de nacht, we komen net terug van het laatste avondje carnaval. Het was hartstikke gezellig. Wiel heeft vanavond zijn eerste danslessen gehad. Hij is een geboren talent. Ik moest jou 2 berichten doorgeven. Het eerste: KOM TERUG; vrouw en kind schreeuwen om brood. Nooit geweten zei ik dat ik al 27 jaar are working for a men every night and day. Het andere bericht is dat als jij daar net zo je best doet als ik hier met carnaval die geblokkeerde credit card geen problemen kan geven. Zo dat was het weer. Ik ga naar bed. Morgen moet de Binger weer schoon, dan kan ik mijn lol weer op.

    Welterusten.

  • 06 Februari 2008 - 20:02

    Pieter:

    Ha Wim ,Eindelijk heb ik jou reis verslag kunnen lezen. ik vind het leuk om telezen wat je allemaal mee maakt, alleen maak ik me zorgen om als je terug komt dat je nog meer gaat inzetten voor de natuur ! maarja zolang als gij mer boer bent zal het wel goe komme

    Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Invercargill

Mijn eerste reis

India Goa en omstreken

Recente Reisverslagen:

27 November 2008

snik heet

22 November 2008

Goa en meer

17 November 2008

Goa

05 Maart 2008

Weer thuis bij vrouw en kind,

01 Maart 2008

Bisse wiet van hoes?

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1367
Totaal aantal bezoekers 41297

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 13 Februari 2013

Kenia, vakantie en "ontwikkelingshulp.

06 Januari 2012 - 15 Februari 2012

3e maal..... New Zealand

14 November 2009 - 05 December 2009

Mijn eerste reis

14 November 2009 - 05 December 2009

India Goa en omstreken 2009

Landen bezocht: