Hunua en omgeving Ockland - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Hunua en omgeving Ockland - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Hunua en omgeving Ockland

Door: Wim

18 Januari 2012 | Nederland, Meijel

Zoals jullie wellicht weten ben ik niet iemand om in een stad rond te neuzen en zeker niet in een prachtig land als New Zealand.
Gisteren ben ik naar de Jan van Gentenkolonie geweest aan de westkust boven Oackland op advies van Jeu Dorssers en daar heb ik geen spijt van. De van Genten zaten pal voor mijn neus, sommigen nog te broeden, anderen waren hun jong aan het voeren (ze hebben niet meer dan 1 jong per koppel) en burenruzies waren er ook. Het lijken net mensen, dicht op elkaar wonen heeft zo zijn nadeel. Het zwarte strand dat zo vol ijzer zit dat het lonend is om er ijzer uit te winnen is schitterend met hoge golven waar surfers zich prima vermaken.
Vandaag ben ik met Wil en een team van 7 vrijwilligers en een park ranger (boswachter) de Hunua Ranges in geweest waar zij met vergif en lokaas in vangkooien ratten, bunzings, wezels, opossums etcetera die uitheems zijn en een bedreiging vormen voor inheemse vogels als de kiwi kokako etc. in Nieuw Zeeland. Op deze manier kan ik gemakkelijk in gebieden komen waar je normaal niet met een auto in mag. Morgen ga ik dit weer doen met alleen Wil, dan gaan we een hele dag door dit immense natuurgebied rondrijden om Kauribomen om te controleren of ze niet getroffen zijn door een schimmelziekte die in de bodem zit. Deze ziekte is pas een paar jaar geleden ontdekt en komt ook in fruitboomgaarden voor. Kauribomen, de trots van Nieuw Zeeland die meer dan duizend jaar oud kunnen worden gaan hier aan dood en men hoopt dit met beschikbare middelen te voorkomen.
Na morgen wil ik door het land gaan reizen om kennissen op te zoeken en te genieten van de natuur en dit vast te leggen op foto's.
De tijd hier vliegt om en de zomer hier doet me goed.
Voor foto's kijk je op woophy member: Wim Verdonschot.

Houdoe,

Wim.

• 18 Januari 2012 - 12:44

Elly Hagens:

Hallo Wim,
    Ik denk dat jij gewoon een prachtige reis aan het maken bent.Vrienden ontmoeten en tegelijker tijd van de prachtige natuur genieten.En natuurlijk heb je beter weer dan hier.Nu een paar dagen een beetje vorst gehad.Vind het elke dag mooi om de foto's op Woophy te zien.
    Geniet er maar van.
    Groeten Elly en Kees