Tijd om rond verder te reizen....... - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu Tijd om rond verder te reizen....... - Reisverslag uit Meijel, Nederland van wimverdonschot - WaarBenJij.nu

Tijd om rond verder te reizen.......

Door: Wim

20 Januari 2012 | Nederland, Meijel

Gisteren ben ik me Wil de hele dag de Hunua Ranges ingeweest om sproeibussen met ontsmettingsmiddel voor schoeisel van wandelaars die hier rond gaan wandelen te plaatsen.
Men hoopt op deze manier de schimmelziekte die op plaatsen deze woudreuzen waarvan er een aantal honderden jaren oud zijn te voorkomen. Het betreft hier een schimmel uit de phytoftora familie die zo'n reus binnen enkele maanden kan doden. Men weet nog niet waar die vandaan komt en zoals in vele andere gevallen met overbrenging van ziektes is gebeurd zou deze ook wel eens via import van andere bomen of planten het land binnen zijn gekomen.
Wil heeft met dit werk en de controle op de gezondheidstatus van de bomen er in ieder geval een mooie baan bij.
Gisteren hebben wij ruim 100km afgelegd grotendeels door de Hunua Ranges om die bussen te controleren en bij te vullen, alles wordt noawkeurig geregistreerd en zo krijgt men een prima indruk van waar de meeste wandelaars komen.
Volgende week gaan ze alle Kauri's af die zo veel mogelijk in kaart zijn gebracht vanuit een helicopter om hun gezondheidsstatus te controleren. Deze regelmatig terugkerende controle is nog een hele klus in deze "rimboe".
Gisteravond ben ik nog met Wil naar de gloeiwormen die in een grote holte bij een beek op zijn land zitten, bij het aanschouwen van al deze prachtige lichtjes dacht ik.... en hier ben ik 4 jaar geleden voor naar Watomo Caves geweest terwijl ik er hier maar een paar minuten voor hoef te lopen.
Vandaag ga ik verder reizen door NZ, dit wordt tijd anders moet ik als een haas hier rond gaan om dingen die ik wil zien te bezoeken.
De eerste paar weken zal er dan ook minder tijd zijn voor het plaatsen van foto's en berichten, maar ik zal mijn best doen.

Houdoe en groeten aan iedereen,

Wim.

• 19 Januari 2012 - 22:35

Elly Hagens:

Wat een geweldige dingen om mee te maken.Die ene foto is gewoon geweldig.Meteen een FAV op Woophy!